Dopet och barndopet

Här har vi ytterligare en artikel skriven av Charbel Rizk, skriv i kommentarsfältet för frågor eller funderingar.

Och som jag skulle vilja komplettera, som Charbel inte nämnde men som är viktigt att veta är: en är Herren, en är tron, ett är dopet (EF 4:5). Jesus föddes bara en gång. Döptes en gång. Dog en gång och uppstod från de döda en gång.


Herren Jesus säger att den som tror på Hans evangelium, ska döpas och räddas:

 

”Han sade till dem: "Gå ut överallt i världen och förkunna evangeliet för hela skapelsen. Den som tror och blir döpt skall räddas, men den som inte tror skall bli dömd. Dessa tecken skall följa dem som tror: i mitt namn skall de driva ut demoner, de skall tala nya tungomål, de skall ta ormar med sina händer, de skall inte bli skadade om de dricker dödligt gift, och de skall lägga sina händer på sjuka och göra dem friska."” (Markus Evangelium 16:15-18)

 

Detta visar att dopet är en central och viktig dogm för kristna. Men vad innebär dopet egentligen? Vad menar Herren Jesus med dopet och vad säger Guds Ord annars om dopet?

 

Låt oss börja med att läsa vad Herren Jesus säger till den skriftlärde Nikodemos:

 

”Bland fariseerna fanns en man som hette Nikodemos och var medlem av judarnas råd. Han kom till Jesus en natt och sade: "Rabbi, vi vet att det är från Gud du har kommit som lärare. Ingen kan göra sådana tecken som du utan att Gud är med honom." Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike." Nikodemos svarade: "Hur kan någon födas när han är gammal? Han kan väl inte komma in i moderlivet och födas en gång till?" Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike. Det som har fötts av kött är kött, och det som har fötts av ande är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt."” (Johannes Evangelium 3:1-7)

 

Det är uppenbart att Herren Jesus pratar om dopet. Han säger att en person måste födas om på nytt, genom vatten och ande, för att kunna se och träda in i Guds eviga rike.

 

Vad gäller vattnet, det symboliserar rening. Vi måste vara rena och rättfärdiga i Guds ögon för att komma in Guds rike. Se vad apostel Paulus förmedlar i samband med att han ställs tillsvars av den romerska auktoriteten:

 

”Men under färden, då jag närmade mig Damaskus, omgavs jag plötsligt mitt på dagen av ett bländande ljussken från himlen. Jag föll till marken och hörde en röst säga till mig: "Saul, Saul, varför förföljer du mig?" Jag frågade:"Vem är du, herre?" Han svarade: "Jag är Jesus från Nasaret, den som du förföljer." De som var med mig såg ljuset men hörde inte rösten som talade till mig. Jag frågade: "Vad skall jag göra, herre?" Och Herren svarade:"Gå genast till Damaskus. Där skall du få veta allt som du har utsetts att göra." Eftersom strålglansen hade gjort mig blind fick mina följeslagare leda mig vid handen, och så kom jag fram till Damaskus. Ananias, en from och lagtrogen man som hade gott namn om sig bland alla judarna i staden, kom till mig, ställde sig vid min sida och sade: "Saul, min broder, öppna dina ögon och se!" Och strax kunde jag se honom. Han sade: "Våra fäders Gud har utvalt dig till att få kunskap om hans vilja, till att se den Rättfärdige och till att höra hans röst. Du skall bli hans vittne och berätta för alla människor vad du har sett och hört. Tveka inte! Åkalla hans namn och låt dig genast döpas och TVÄTTAS REN FRÅN DINA SYNDER."” (Apostlagärningarna 22:6-16)

 

Apostel Paulus berättar om hur Herren Jesus uppenbarade Sig för och valde honom, fastän Paulus var en fanatisk jude som förtyckte kristna. Det intressanta är att Paulus lätt sig döpas och tvättades därmed ren från sina synder. Vattnet vid dopet symboliserar att vi tvättas rena från vara synder. Detta budskap upprepar Paulus:

 

”Låt oss därför träda fram inför Gud med uppriktigt hjärta och i full trosvisshet, med ett hjärta som renats och inte vet av någon synd och med en kropp som badats i klart vatten.” (Hebreerbrevet 10:22)

 

Vattnet vid dopet är mer än bara vatten, det är en symbol som betyder att vi blir renade från synden, därmed rättfärdiga inför Gud, genom Herren Jesus rena och perfekta liv:

 

”Alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud, och utan att ha förtjänat det blir de rättfärdiga av hans nåd, eftersom han har friköpt dem genom Kristus Jesus.” (Romarbrevet 3:23-24)

 

”Då vi nu har gjorts rättfärdiga genom tro har vi frid med Gud genom vår herre Jesus Kristus.” (Romarbrevet 5:1)

 

Se även vad Herren Jesus gjorde med Sina lärjungar och vad Han säger till Petrus:

 

”Det var strax före påskhögtiden och Jesus visste att hans stund hade kommit, då han skulle lämna världen och gå till Fadern. Han hade älskat sina egna som levde här i världen, och han älskade dem intill slutet. De hade samlats till måltid, och djävulen hade redan ingett Judas, Simon Iskariots son, att förråda Jesus. Jesus visste att Fadern hade lagt allt i hans händer och att han hade utgått från Gud och nu återvände till Gud. Han steg upp från bordet, tog av sig manteln och band en handduk om livet. Sedan hällde han vatten i tvättfatet och började tvätta lärjungarnas fötter och torka dem med handduken som han hade bundit om sig. När han kom till Simon Petrus sade denne till honom: "Herre, skall du tvätta mina fötter!" Jesus svarade: "Vad jag gör förstår du inte nu, men senare skall du fatta det." Petrus sade: "Aldrig någonsin får du tvätta mina fötter!" Jesus sade till honom: "Om jag inte tvättar dig har du ingen gemenskap med mig."” (Johannes Evangelium 13:1-8)

 

Herren Jesus tvättar lärjungarna, vilket alltså symboliserar att Han gör de rena från deras synder. Notera även att Herren Jesus säger till Petrus att om Han inte tvättar honom så har han inte gemenskap med Herren.

 

Dopet med vatten är en gåva som symboliserar att vi (1) blir renade från våra synder och (2) instiftar en gemenskap med Gud. Det finns många texter som förmedlar detta, följande text från Gamla Testamentet är mycket fin och tydlig:

 

”Så gick det till vid din födelse: när du föddes klippte ingen av din navelsträng, du tvättades inte ren med VATTEN, du gneds inte in med salt och blev inte lindad. Ingen förbarmade sig och gjorde något av detta för dig, ingen kände medlidande med dig. Med avsky kastade man ut dig på bara marken när du föddes. Jag gick där förbi och såg dig sprattla i ditt blod. "Du skall leva", sade jag till dig, där du låg i ditt blod. Jag lät dig växa upp som en blomma på marken. Du växte upp och blev stor, du blev strålande vacker. Dina bröst blev fasta och du fick hår. Men du var naken. Jag gick där förbi och såg att din tid var kommen, tiden för kärlek. Då svepte jag min mantel om dig och skylde din nakna kropp. Jag svor dig trohet och INGICK FÖRBUND med dig, säger Herren Gud. Så blev du min. Jag tvättade dig med VATTEN, sköljde av dig blodet och smorde dig med olja.” (Hesekiel 16:4-9)

 

Se också följande text, som handlar om när israeliterna tågade ut ur Egypten:

 

”Mose sträckte ut sin hand över havet, och Herren drev undan havet med en stark östanvind, som blåste hela natten. Så gjorde han havet till torrt land. Vattnet klövs, och israeliterna gick torrskodda tvärs igenom havet, medan vattnet stod som en vägg på båda sidor. Egypterna förföljde dem, och alla faraos hästar, hans vagnar och vagnskämpar satte efter dem ut i havet. Strax före gryningen såg Herren från pelaren av eld och moln ner mot egypternas här, och han spred förvirring bland dem… Men israeliterna gick torrskodda tvärs igenom havet, och vattnet stod som en vägg på båda sidor. Den dagen räddade Herren Israel från egypterna; israeliterna såg dem ligga döda på stranden. Då Israels folk såg vilket storverk Herren hade utfört mot egypterna fruktade de Herren och litade på honom och på hans tjänare Mose.” (Andra Moseboken 14:21-24, 29-31)

 

Israeliterna, förföljda av Egyptier, gick igenom ett hav som Gud lätt klyva. På detta sätt räddade Gud Sitt folk från slaveriet i Egypten. Apostel Paulus skriver följande om denna händelse:

 

”Jag vill att ni skall ha kunskap om detta, bröder: våra fäder hade alla molnet över sig och gick alla genom havet. Alla blev de döpta i molnet och i havet till gemenskap med Mose.” (1 Korintierbrevet 10:1-2)

 

Apostel Paulus säger att israeliterna blev döpta i samband med denna händelse. De blev räddade från slaveriet (renade från synden) när de gick ”genom vatten” och gick in i en gemenskap med Gud genom Mose. Detta är med andra ord vad dopet i vatten refererar till. Vi blir tvättade rena och ingår ett förbund med Gud. Detta är en gåva.

 

Tillbaka till Herren Jesus ord:

 

”Jesus svarade: "Sannerligen, jag säger dig: den som inte blir född av vatten och ande kan inte komma in i Guds rike."” (Johannes Evangelium 3:5)

 

Herren Jesus säger att vi även måste bli födda på nytt genom ande, vilket med andra ord refererar till den Heliga Anden, för att komma in i Guds rike. Den Heliga Anden, som är Gud, bor i oss, stöttar oss, försäkrar gemenskapen med Gud och helgar oss:

 

”Förstår ni inte att ni är Guds tempel och att Guds ande bor i er?” (Första Korintierbrevet 3:16)

 

”Kyrkan fick nu vara i fred i hela Judeen, Galileen och Samarien. Den byggdes upp och levde i gudsfruktan, och den växte genom den heliga Andens tröst och stöd.” (Apostlagärningarna 9:31)

 

”Har ni glömt att ingen orättfärdig skall få ärva Guds rike? Låt inte bedra er. Inga otuktiga eller avgudadyrkare eller horkarlar eller män som ligger med andra män, inga som är tjuvaktiga eller själviska, inga drinkare, ovettiga och utsugare ingen sådan får ärva Guds rike. Så har somliga av er levt, men ni har låtit tvätta er rena, ni har helgats och gjorts rättfärdiga genom herren Jesu Kristi namn och GENOM VÅR GUDS ANDE.” (Första Korintierbrevet 6:9-11)

 

Andens dop nämns även tydligt i Gamla Testamentet:

 

”Jag skall hämta er hos de främmande folken, samla in er från alla länder och föra er till ert eget land. Sedan skall jag bestänka er med rent vatten och göra er rena. Ni har orenat er med alla era avgudabilder, men jag skall göra er rena. Jag skall ge er ett nytt hjärta och fylla er med en ny ande. Jag skall ta bort stenhjärtat ur kroppen på er och ge er ett hjärta av kött. Med min egen ande skall jag fylla er. Jag skall se till att ni följer mina bud och håller er till mina stadgar och lever efter dem.” (Hesekiel 36:24-27)

 

I Joels bok läser vi att Anden utgjuts över alla:

 

”Det skall komma en tid då jag utgjuter min ande över alla. Era söner och döttrar skall profetera, era gamla män skall ha drömmar, era unga män se syner. Också över slavar och slavinnor skall jag då utgjuta min ande.” (Joel 2:28-29)

 

Låt oss sammanfatta vad dopet betyder:

  1. Vi blir renade från våra synder.
  2. Vi ingår förbund med Gud. 
  3. Anden utgjuts över oss, bor i oss, stöttar och helgar oss.

 

Nu när vi tydligt förstått vad dopet faktiskt betyder kan vi svara på frågan: Hur kommer det sig då att barndop existerar?

 

Barndop existerar för att dopet är en gåva som har givits åt alla, även barn. Dopet är inget du kan förtjäna, lika lite som du kan förtjäna din frälsning:

 

”Ty av nåd är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det. Det beror inte på gärningar, ingen skall kunna berömma sig.” (Efesierbrevet 2:8-9)

 

Dopet – reningen, förbundet och Andens utgjutning – är en gåva, inget vi kan förtjäna. När jag var ett litet barn, knappt två år gammal, fick jag en gåva (ett armbandsmycke av guld, med mitt namn ristat) av min morbror som nu är död. Min morbror tog inte betalt av mig, utan det var en gåva! Jag har den bevarad än idag och varje gång jag håller i den minns jag honom. Jag kan sluta bry mig om den, ge bort den eller sälja den om jag vill. Men fortfarande, han gav mig den för att visa mig att han älskar mig, även när jag var ett barn. Precis så är det med barndop.

 

Noterade du att dopet även involverade barn i de bibeltexter jag citerade? I Andra Moseboken 14 och Första Korintierbrevet 10:1-2 (som berättar om israeliternas uttåg) läste vi att alla israeliter, även barn, blev döpta. I Hesekiel 36:24-27 säger Gud att Han ska döpa Sitt folk och i Joel 2:28-29 inkluderar detta alla, inklusive barn.

 

Jag vill passa på att citera från en artikel (om barndopet) som Johan Andersson (elev vid det Syrisk-Ortodoxa Patriarkatet i Saydnaya) har skrivit. I detta citat framgår det att Nya Testamentet sanktionerar barndop:

 

”En tysk professor, Joachim Jeremias, som har skrivit en vetenskaplig undersökning om barndopet under de första 400-århundradena [sic] skriver: ”Nya Testamentet är skrivet utifrån en missionssituation. Det bör därför inte överraska oss, när vi till att börja med måste fastslå, att samtliga ställen i Nya Testamentet som avser dopet hänför sig till övergångs dop (d.v.s. icke-kristna som blir kristna)” (Barndopet under de första 400-århundradena, sid. 13). När vi nu gjort detta klart för oss, kan vi gå vidare med att bevisa barndopets giltighet.

 

Lyssna på dessa ord från aposteln Paulus: ”Stefanas familj (egentligen hus) har jag också döpt” (1 Kor 1:16). Varför detta är så viktigt, ska vi nu titta närmare på. Det ord som vi ska titta närmare på är hus – grekiska oikos – som ibland också översätts ”familj”. Prof. Joachim Jeremias sammanfattar: ”Begreppet hus ”oikos” har (i det Nya Testamentet) samma innebörd som i det Gamla Testamentet, det vill säga att det omfattar spädbarn. Självklart innebär det inte att varje gång det talas om dop av hela ”hus”, att spädbarn verkligen fanns i dessa familjer. Men det som däremot gäller är att Paulus och Lukas skulle aldrig ha kunnat använda ”oikos” om de hade velat säga att bara vuxna fick döpas” (ibid. 16).

 

Andra exempel från Bibeln är:

 

· Lydia. ”Och Herren öppnade hennes hjärta så att hon tog till sig det som Paulus predikade. När hon och alla i hennes familj hade blivit döpta…” (Apostlagärningarna 16:14-15)

· Fångvakten. ”Och han (fångvaktaren) och de som hörde till hans familj döptes genast” (Apostlagärningarna 16:33). 

Vi har alltså minst 3 exempel från Bibeln som stöder barndopet. För att ge ytterligare stöd kan vi citera Aposteln Petrus ord: ”Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den Helige Ande som gåva. Ty er gäller löftet och era barn och alla dem som är långt borta, så många som Herren vår Gud kallar” (Apostlagärningarna 2:38-39).” (Källa: http://www.melthodhaye.com/default.asp?itemID=99)

De människor som brukar ha problem med barndop har (oftast) inte förstått dess innebörd. De tror att dopet är en skyldighet, vilket är fel. Dopet är en gåva, som betyder att vi renas från våra synder, ingår i Guds förbund och mottar den Heliga Anden. Detta förklarar varför tidiga kyrkofäder såsom Irenaeus (död 200) förespråkade barndop: 

 

”4. … For He came to save all through means of Himself — all, I say, who through Him are born again to God — infants, and children, and boys, and youths, and old men.” (Against Heresies, Bok 2, Chapter 2, läs källan online: http://www.newadvent.org/fathers/0103222.htm) 

 

Cyprianus (död 258), biskop av Karthago, tillsammans med sina präster förespråkar barndop. Detta kommer till uttryck i följande brev, som han skrev till någon Fidus, och slutsatsen var:

 

“6. And therefore, dearest brother, this was our opinion in council, that by us no one ought to he hindered from baptism and from the grace of God, who is merciful and kind and loving to all. Which, since it is to he observed and maintained in respect of all, we think is to be even more observed in respect of infants andnewly-born persons, who on this very account deserve more from our help and from the divine mercy, that immediately, on the very beginning of their birth, lamenting and weeping, they do nothing else but entreat. We bid you, dearest brother, ever heartily farewell.”

(Cyprianus, Epistles of Cyprian of Carthage, Epistle 58: To Fidus, on the Baptism of Infants, läs källan online: http://www.newadvent.org/fathers/050658.htm)

 

Se även vad Den Apostoliska Förordningen – ett verk sammanställd i 8 böcker på 300-talet (som härstamma från apostlarna) – säger om barndop:

 

That We Ought Not to Rebaptize, Nor to Receive that Baptism Which is Given by the Ungodly, Which is Not Baptism, But a Pollution

 

XV. Be likewise contented with one baptism alone, that which is into the death of the Lord; not that which is conferred by wicked heretics, but that which is conferred by unblameable priests, in the name of the Father, and of the Son, and of the Holy Ghost: Matthew 28:19 and let not that which comes from the ungodly be received by you, nor let that which is done by the godly be disannulled by a second. For as there is one God, one Christ, and one Comforter, and one death of the Lord in the body, so let that baptism which is unto Him be but one. But those that receive polluted baptism from the ungodly will become partners in their opinions. For they are not priests. For God says to them: Because you have rejected knowledge, I will also reject you from the office of a priest to me. Nor indeed are those that are baptized by them initiated, but are polluted, not receiving the remission of sins, but the bond of impiety. And, besides, they that attempt to baptize those already initiated crucify the Lord afresh, slay Him a second time, laugh at divine and ridicule holy things, affront the Spirit, dishonour the sacred blood of Christ as common blood, are impious against Him that sent, Him that suffered, and Him that witnessed. Nay, he that, out of contempt, will not be baptized, shall be condemned as an unbeliever, and shall be reproached as ungrateful and foolish. For the Lord says: Unless a man be baptized of water and of the Spirit, he shall by no means enter into the kingdom of heaven. John 3:5 And again: He that believes and is baptized shall be saved; but he that believes not shall be damned. Mark 16:16 But he that says, When I am dying I will be baptized, lest I should sin and defile my baptism, is ignorant of God, and forgetful of his own nature. For do not delay to turn unto the Lord, for you know not what the next day will bring forth. Do you also baptize your infants, and bring them up in the nurture and admonition of God. For says He: Suffer the little children to come unto me, and forbid them not. Matthew 19:14.” (Apostolic Constitutions, Book 6, Section 3: The Heresies Attacked by the Apostles, läs källan online: http://www.newadvent.org/fathers/07156.htm) 

 

Min ståndpunkt är därför att barndop är tillåtet. Vuxendop är obligatoriskt för dem som inte är födda i kristna familjer men kommer till tro under deras senare liv.


Kommentarer från er söta läsare.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!
Vinn presentkort, helt gratis! - www.vinnpresentkort.nu
Spela poker, casino, bingo m.m online. Massor av bonusar på Bonusar inom Poker, Casino, Slots med mera - PokerCasinoBonus